-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49478 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

منظور از آيه نورالسموات و الارض چيست ؟
براي دريافت معناي آيه مباركه ( ( نور ) ) بايستي به چند مقدمه توجه داشت : الف ) در قرآن مجيد از اموري با عنوان ( ( نور ) ) ياد شده است ؛ از جمله : 1- قرآن ( ( قدجاكم من الله نور و كتاب مبين ) ) ( مايده ، آيه 15 ). 2- ايمان ( ( الله ولي الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الي النور ) ) ( بقره ، آيه 257 ). 3- هدايت الهي ( انعام ، آيه 122 ). 4- اسلام ( صف ، آيه 6 و 7 ) و. ...از ملاحظه مجموعه موارد كاربرد كلمه ( ( نور ) ) در قرآن ، چنين برمي آيد كه : اين واژه ، در مواردي به كار برده شده كه موضوعهدايت و رهايي از ظلمات گمراهي مطرح است . حال گاهي ( ( هدايت كننده ) ) نور و سراج توصيف شده است و گاه ( ( هدايت شده ) ) و گاه نيز ( ( وسايل هدايت ) ). حال به معناي جمله ( ( الله نورالسموات والارض ... ) ) مي پردازيم : خداوند نور آسمان ها و زمين است ؛ يعني ، هدايت بخش وراهنماي همه هستي است ( در اين معنا نور به معناي منور گرفته شده است ) . ( ( مثل نوره كمشكاه ...) ) ، مثال نور او مانند چراغداني است كه در آن محل ، چراغي فروزان در درون حبابي شيشه اي قرارگرفته باشد و آن شيشه ( حباب ) همانند ستاره اي بدرخشد؛ چراغي كه از روغن درخت زيتوني كه شرقي و غربي نباشد ( يعني كاملاً از نور خورشيد بهره برده باشد و بخشي از روز در سايه نباشد ) و روغنش از فرط آمادگي براي سوختن ، نيازمند آتش نباشد، نوري است بر فراز نور [ در كمال درخشش و بدون نقطه تاريك ] و خدا هر كس را كه بخواهد، با نور خويش هدايت مي كند و به هر چيز آگاه است. حال با توجه به آيه بعد ( في بيوت اذن الله ) ، چنين برمي آيد كه مقصود از چراغ پرفروغ و ...قلب و اندرون مومناني است كه در خانه هايي خاص قرار دارند.آنان چراغ هايي فروزانند كه بدون هيچ ابهامي ، مي درخشند و نور ايمان از فطرت آنان مي جوشد [ همانند روغني كه براي اشتعال نيازي به جرقه ندارد ]. آنان غرق در نورند و خداوند هر كه را بخواهد، به اين نور هدايت مي كند، بنابراين مي توان گفت : اين آيه تمثيلي براي بيان نور هدايت الهي و خانواده هايي است كه حامل اين نور هستند ( عترت پيامبر ( ص ) ). ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.